Sydney uit,Outback in. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Peter van Wijngaarden - WaarBenJij.nu Sydney uit,Outback in. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Peter van Wijngaarden - WaarBenJij.nu

Sydney uit,Outback in.

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

16 Januari 2018 | Australië, Sydney

Sydney uit en Outback in.Dat is me nogal een "cultuur/Natuur"schok!

Toen ik de Subaru uiteindelijk in bezit en op naam had was het tijd om gedag te zeggen tegen het "Capsule"hotel en hallo tegen m'n nieuwe onderkomen,de Subaru.

Met Sydney ben ik uiteindelijk wel vrienden geworden hoor.
Nadat alle problemen met de huurauto en het overschrijven van de Subaru op mijn naam ben ik een paar maal op mijn gemak naar de omgeving van het operahouse gewandeld.Sydney is echt een hele mooie stad met eerbied voor de oude gebouwen.Als er een nieuw gebouw neer gezet moet worden zal autenciteit vóór geld gaan.De nieuwe gebouwen worden gewoon rondom de historische gebouwen neer gezet zodat je een hele mooie mix van oud en nieuw krijgt.(ik hoop dat het tot uiting komt op de foto's).
Via het ophalen van mijn paspoort en de tweede sleutel van de Subaru besloot ik op tweede kerstdag(boxingDay) door te gaan naar de Blue Mountains en daar vandaan naar Canberra voor het Carned de Passage.

Ik dacht bij mijzelf,die Australiërs zitten dan allemaal om de kerstboom om hun "box'jes uit te pakken en is het lekker rustig op straat.
Néé dus.Boxingday betekent ook voor de winkels dat ze massaal uitpakken met mega-boxing aanbiedingen.Ik heb geloof ik maar zelden zolang in een file gestaan.En bij de megastores was het net zo.De winkelende mensen stonden met lange rijen tot op de straat.Boxing Day.
Aan m'n hoela!Maar ik ben er gekomen.De Blue Mountains.Ze worden zo genoemd omdat ze omgeven worden door een blauwe waas die de eucaliptisbomen uitwasemen.En,voor de Australiërs,het zijn de hoogste bergen die ze hebben in hun zo enorm groot land.
Ohja,de buren van de Blue Mountains waren The tree Sisters.Drie rotspieken(die uiteraard gelijkenis vertoonden)die pal voor je neus aan de linkerkant,te zien waren.
Ik moest op zoek naar m'n eerste overnachtingsplaats.Laat er nu vlakbij een "rustplaats"zijn.Je mocht er 24 uur staan en er waren zelfs toiletten en douches.Het was nog heel rustig maar ik heb met het reizen geleerd dat je maar beter bijtijds een plekje voor de nacht kunt zoeken.
Het was een mooie grote plek met een heel groot grasveld ervoor.En geen vrachtauto's toegestaan.
Ik had in Sydney,en nog wel in mijn straat waar ik in mijn "hetel" zat in een buitensportzaak een 1 persoonsluchtbed ,stoeltje en een kooktoestelletje gekocht voor een habbekrats.(60 Aus.Dollar)Reken maar uit.Het kooktoestel werkt met weggooiflesjes die je in iedere supermarkt of benzinestation per zes kunt kopen.
Het is op die rustplaats uiteindelijk helemaal vol gekomen en ontzettend gezellig.Alle vormen van backpackers zie je aan je neus voorbij komen.
Ook mijn eerste nederlandse contact.Zij waren met een oud gehuurd busje op huwelijksreis.Ach ja,de romantiek.Gelukkig hadden zij niet zo'n
fobische hekel aan vliegen.En ik ook niet.Want dit was dus de eerste kennismaking met de beruchte vliegen van Australie.Wat mensen al niet doen om die beestjes te ontlopen!Het is een avondje kijken vanaf je stoeltje waard.En ikzelf?Ik laat ze even snuffelen en dan zijn ze me zat!

De volgende dag onderweg naar Canberra.Daar moet ik mijn Carned de Passage zien te krijgen.Ik heb daar ook nog wat vragen over en ik heb dan ook een doel.Deze rit ernaar toe was best wel mooi hoor en bij het AAA kantoor aangekomen bleek dat ze tot 8januari gesloten zijn!!

Wat nu?Een maand rondhangen daar?Op de camping waar ik die nacht verbleef stond ik op en lag er iemand(bijna) op mijn schoot te slapen.
Het was een local en we raakten aan de praat.Hij heeft mij kunnen overtuigen om toch naar Ayers Rock(Uluru) te gaan.Zelf had ik het er met m'n jongens over gehad dat het wel een aardig stukje rijden was om een brok steen te zien.Van Canberra en terug 3500 km.(Hoezo Australie groot?)
Maar deze local overtuigde mij en maakte ik mij dus klaar om te gaan.

Tjonge jonge,wat een kangerou's!Echt,ik zag ze bij bosjes.Alleen waren die allemaal dood .Het was ongelofelijk hoeveel er van die dode beeste op en langs de weg lagen!Gelukkig(?)gebeurden deze aanrijdingen bijna altijd s'nachts omdat ze dan het warme asfalt opzoeken.Maar ook overdag moet je er altijd op bedacht zijn dat er zo'n beest voor je auto over steekt.In al die tijd heb ik dus geen levende gezien.Tot zo'n beetje op de laatste dag in de outback.Een koe,een kangerou en een emu voor mijn wielen.En er allemaal zonder schade vanaf gekomen.(sorry,geen foto van).

Op naar Ayers Rock.Ik kan niet anders zeggen dat het best wel eentonig was.En Héét.Van Sydney 28 graden naar 42 graden.En vochtig!
Echt waar,om 10 uur in de ochtend was het al 35 graden!Nog verbaasd waarom er in de Australische verkoopadvertenties voor auto's altijd vermeld wordt:"Met iiskoude airco!")!

En tja,wat zal ik zeggen van Uluru?Als je zo uit de Outback komt waar het meeste alleen maar vlak is zie je wel iets aparts.Ik kwam er om een uur of 13.00 hr aan en eerst moest ik wel even zoeken hoe ik daar nu moest komen.Het bleek dus dat je er maar via één ingang kon komen.
Tegen betaling en met de vermelding dat je er niet mocht overnachten.
Gelukkig viel de prijs mee.25 A.dollar voor 3 dagen.Ik heb die eerste dag dus gelijk de "basis"rondwandeling gemaakt en ik moet zeggen dat het best wel indrukwekkend was.(Zoiets als de Meteorakloosters in Griekenland).Het wandelingetje was nou niet bepaald ver.5 kilometers of zo.Gelukkig had ik water bij me en waren er onderweg regelmatig watertappunten en schaduwplaatsen onderweg.Want wat was het heet!
Later las ik(later dus) dat je de wandelingen het best vóór 1 uur kon doen.Als het boven de 36 graden wordt sluiten ze zelfs routes af.
Later hoorde ik over de radio dat een jonge duitser was overleden tijdens/na zo'n wandeling.Je moet die hitte echt niet onderschatten hoor.
Er waren trouwens ook nog wel andere vreemde rotsformaties in de omgeving van Ayers Rock.Maar Ayers Rock is speciaal voor de Abboriginals.
Overnachten deed ik op speciale parkeerplaatsen bij resorts.Auto neer zetten en een heerlijk koud biertje gaan drinken.Over alcohol kom ik later nog eens terug.Daar hebben ze hier nogal apparte regels voor.

Na drie dage ben ik dus verder gereden naar Alice Springs.Voor de Australiërs de stad die in het midden van de Out Back ligt.Daar vandaan ben ik naar TreePoint gereden.Dat is dé driesprong waar je kunt kiezen voor Darwin,North Hampton(Oost) of Alice Springs.Ik ben dus Oost en daarna Zuid gegaan en weer in Canberra aan gekomen.Vermoeid door de hitte en de gereden km.Schrik niet,dit was een cirkel met de klok mee van 8000 km!.
De Subaru doet het fantastisch.En ik ook vind ik want ik mijzelf een rustpauze opgelegd na mijn bezoek aan AAA.Donderdag worden de papieren verder in orde gemaakt en hoor ik de prijsopgave voor de auto de verscheping van de auto naar Timor.Ben nieuwsgierig.

  • 16 Januari 2018 - 09:58

    Wim & Lia:

    Mooi om te lezen Peter ga zo door met schrijven en als je een dashcam tegen kom zou ik die kopen voor mooie plaatjes.
    Ben nu al benieuwt naar het volgende verslag. grt wim.


  • 16 Januari 2018 - 11:55

    Lia:

    Hai Peter, jeetje wat een reis joh. Leuk voor ons om te lezen wat je daar allemaal beleefd!
    Groetjes uit Vianen,
    Lia

  • 16 Januari 2018 - 12:00

    Mary Van Der Meer :

    Hoi Nettie wat een verslag , ik leef helemaal met je mee . Geniet nog van alles , maargeniet ook van de zon ,wat een temperaturen stuur er ook maar wat naar ons . Wanthier is het regen en vanmorgen hagelde het ,en nu schijnt de zon . Groetjes en ik kijk weer uit naar het volgende bericht. Groetjes Mary

  • 16 Januari 2018 - 21:15

    Jonathan:

    Hoi pap!
    Leuk om te lezen hoor! Super dat je zo je reis bijhoudt.
    Dit is wel wat moderner dan toen je met de boot weg was en brieven stuurde :)

    Ik hoop dat we snel horen van de kosten voor de uitvoer van de subaru. Goed dat je even pauze neemt en neem vooral de tijd om te bedenken wat je gaat doen.

    Tot spreeks!
    xx

  • 17 Januari 2018 - 02:59

    Peter Van Van Wijngaarden:

    Hallo allemaal,

    als ik goed begrijp zijn er geen foto's met het laatste bericht meegekomen?
    Ik ga dat alsnog proberen.

  • 17 Januari 2018 - 18:18

    Irma Van De Sluis:

    Ha die Peter,
    wat heerlijk om je verhalen te lezen! Jaloers makend hoor.
    zo te lezen ben je lekker aan het genieten en heb je al veel meegemaakt.
    Goed om ook je rust te pakken 8000 km pff dat is me nog al niet wat.
    En Peter, niet zeuren over het weer(warm) want hier is het bagger.
    Blijf heerlijk van deze verhalen maken kijk er nu al naar uit.
    xxxxxirma en jaap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Australie

Veel mensen die dit gaan lezen weten van mijn verleden met mijn zeilboot de" Leviathan.". En dus ook dat ik mijn wereldreis nood gewongen moest afbreken op Fiji.

Maar het gaat er dus uiteindelijk dus toch van komen
Nadat ik in augustus 2009 mijn zeilreis met de Leviathan 2 moest afbreken vanwege verlamming veroorzaakt door ene aandoening in mijn ruggewervel ben ik nu dus bezig met het afmaken/plannen van mijn wereldreis.
En wel onder de naam van "Freewheelleviathan 3".

En waarom die 3 zullen jullie je afvragen.
Nou,dat zit zo.Ik ben mijn wereldreis april 2002 gestart met mijn zeiljacht
de"Leviathan (1)".In 2006 onderweg met de oversteek naar het Caribisch gebied ben ik deze boot door brand verloren.Begin 2007 heb ik een ander zeiljacht gekocht in Amerika.De"Leviathan 2".Met deze boot ben ik de Inter Coastal Waterway tot aan Miami afgezakt en uiteindelijk met veel omzwervingen op Fiji terecht gekomen.Waar ik deze reis dus noodgedwongen moest stoppen.
Nu ga ik mijn reis dus toch eindelijk (proberen) af te maken.En wel per Forwheeldrive auto,de "FreewheelLeviathan3".Als je dit woord snel en een beetje onduidelijk uitspreekt lijkt het op vierwheely.Ja toch?
Zodoende dus de "Leviathan 3".
En het "Freewheely"?Dat mogen jullie zelf invullen haha.Ohja,en ik ga het dus op de Backpackerstoer doen.Inclusief tentje en kookstelletje.
14 december verterk ik dus en ben dus druk met de voorbereidingen bezig.O.a.Visa,Carnet de Passage.(Nodig om met de auto al die landen te mogen doorkruisen).
Ik ben nu druk bezig om een geschikte 4x4 auto te vinden op internet.
Die moet uiteraard ook bij m'n budget passen.
Gelukkig spelen de grote steden helemaal in op het backpackersgebeuren.Er is in Sydney zelfs een permanente automarkt waar backpackers hun tijdelijke auto kunnen kopen en verkopen.
Daar is keus genoeg.
En zeggen ze niet dat de voorbereidingen van een vacantieal de halve pret is?
Dus ik heb nu al dubbele pret.

Groetjes,Peter.

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2018

De laaste weekjes.

12 Februari 2018

Port maquarie

16 Januari 2018

Sydney uit,Outback in.

24 December 2017

Sydney en zo

13 December 2017

thuis op.En nu op stap.
Peter

Hallo allemaal, ik ben dus Peter. Of wel:freewheelleviathan3 De meesten van de lezers zullen mij al kennen van mijn zeilreis rond de wereld met de LVIATHAN 1 die ik begon in april 2002..Ik noem deze nummer 1 omdat ik na een schipbreuk op de Atlantische oceaan een andere zeilboot heb gekocht in Amerika.Die noem ik dus LEVIATHAN 2. Ook zullen de meesten weten dat ik mijn zeilreis rond de wereld op het eiland FIJI heb moeten be-eindigen vanwege een aandoening(stenose) in mijn ruggenwervel.Na een operatie en een revalidatie in een dwarslasieziekenhuis is alles weer goed gekomen maar werd mij aangeraden niet meer met zeilen door te gaan.So be it.Dit speelde allemaal vanaf augustus 2009.Nu,november 2017,heb ik door het lezen van een boek over een Engelse jongen die ,na een vastgelopen relatie in Sydney,besloot met een 100cc motorfietsje terug te rijdeb naar Engeland. Motorrijden is ook een grote hobby van me maar mijn neuroloog,die ook m'n tweede operatie in mijn nekwervel begeleide raade het ten sterkste af om dit op de motor te doen.Vond ik eigenlijk zelf ook hoor!) En toen mijn kinderen zeiden van Pa,als je het toch van plan bent dit te doen,gun jezelf dan wat luxe en doe het met een auto.Goed idee! Zodoende heb ik dus voor 14 december 2017 een ticket naar Sydney,Australie. en ben al maanden bezig met voorbereidingen.Zoals Visa,inentingen,routes enz.En,natuurlijk naar het zoeken van een "FReewheelyleviathan nummer 3". Dat FreewheelLeviathan moet je eigenlijk héél snel lezen en dan klinkt het algauw als"vierwielyleviathan 3".Nou ja,en het "Freewheely"slaat eigenlijk een beetje op mijzelf.En dat mogen jullie voor jezelf invullen.Haha.

Actief sinds 27 Nov. 2017
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 8112

Voorgaande reizen:

25 December 2017 - 25 December 2017

Sydney en George Street bij avond.

27 November 2017 - 14 December 2017

Australie

Landen bezocht: